5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

av Magnus Äng

 | uppdaterad 18.03.2022

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi.

Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal websidor på din webbplats som ska besvara frågeställningar som är vanligt förekommande och eftersöks på Google. Cluster Content ingår i ett Topic Cluster och kan bli din vinnande innehållsstrategi för att attrahera nya leads och kunder.

Scrolla ner och läs mer om Cluster Content och tipsen som du måste känna till innan du börjar!

Vad är Cluster Content?

Cluster Content, även kallat Cluster Page, är en del av din innehållsstrategi när du arbetar med Topic Cluster på din webbplats. Just Cluster Content kan vara blogginlägg, innehållssidor (content page) eller nyheter och alla dessa ska vara skapade på din webbplats.

Cluster Content, och Topic Cluster är en innehållsstrategi som passar ett flertal metoder som exempelvis sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing, Inbound Marketing och Account Based Marketing (ABM). Cluster Pages passar in i alla dessa fyra metoder (Strategier) och kan attrahera rätt målgrupp till din webbplats men även engagera när det distribueras via email, i sociala medier, podcasts och webinar

Ditt Cluster Content ska fokusera på olika frågeställningar och relaterade ämnen till ett huvudämne, ex huvudämne kaffe så kan en Cluster Page vara ’hur maler man kaffe’, ’hur förvarar man kaffe’, ’hur brygger man kaffe’ eller en annan frågeställning som eftersöks på Google (och av din målgrupp).

Ditt klusterinnehåll ska gå på djupet för varje relaterat ämne och det är vanligt att man ligger 800 – 1.500 ord på en sådan websida.

Cluster Content är en del av ett Topic Cluster som kan användas som en innehållsstrategi på din webbplats. Strategin är användbar vid bland annat sökmotoroptimering och Content Marketing.

1. Måste vara unikt innehåll

Det spelar ingen roll hur mycket text du skriver och hur bra du tycker att ditt innehåll är, om det inte är bättre än andras från ett användarperspektiv så räcker inte det. Ditt innehåll måste vara unikt på något vis, det är Googles åsikt.

Tänk dig att du har skapat en websida som svarar på en fråga som det redan finns 50 andra websidor på andra webbplatser som också besvarar. Varför ska din websida ersätta någon av de andras placeringar i sökresultatet? Vad tillför du som är nytt och som saknas hos andra utifrån vad som efterfrågas (sökintention)?

Inom vissa ämnen och områden är det stenhård konkurrens medan andra saknas det bra innehåll. Du kommer att nå olika framgångar dels pga detta men också då ditt innehåll inte är tillräcklgit unikt.

Jobba med olika innehållsstrategier för ditt Cluster Content och varva med sidtyper som svarar på frågor (sk responssidor), kommer med olika antal tils (sk listningar), guider (how to), faktasidor (statistiksidor) eller något annat unikt som att kombinera dessa.

2. UX är en viktig del

Innehållet i ditt budskap och vad du vill förmedla är det viktigaste men du kan inte leverera det endast med text! Att som besökare möta sav en sk textvägg är dömt att misslyckas. Tänk på att du har 1-5 sekunder på dig att fånga din besökares intresse när de kommer in på din websida efter att de har gjort sin sökning på Google och letar efter svar.

Besökarens beteende är att de snabbt scannar och det första de ser är din huvudrubrik (H1), en bild och din ingress (som du bör ha). Om detta fångar besökaren och få de att vilja läsa mer så börjar de scrolla och om de då möts av enbart text så gör du det svårt för dig själv.

Se till att arbeta med att lätta upp innehållet och göra det lättläst. Du kan underlätta och påverka din besökare på många olika vis som exempelvis;

  • fontstorlek
  • radavstånd
  • kolumnbredd
  • grafiskt innehåll som stärker ditt budskap
  • underrubriker
  • styckeindelningar
  • etc.

3. Interna länkar är kritiskt

Interna länkar är kritiska vid Sökmotoroptimering och när du skapar Topic Cluster. Länkarna ska hjälpa användarna att navigera och hitta intressant innehåll. Det ska också hjälpa Google att förstå vilka sidor som hänger ihop i ett ämne och vad dessa innehåller för att de ska kunna kategorisera innehållet mer logiskt.

Ditt Cluster Content bör länka till en huvudsida inom ämnet (sk Pillar Content), när du har en sådan och även relaterade websidor som andra Cluster Content i ett och samma Topic cluster. Våra rekommendationer är mao att en Cluster Page länkar till 2-3 st andra relaterade websidor.

4. Sökmotoroptimera ditt Cluster Content

Dina websidor som omfattas i ett Topic Cluster och är Cluster Content ska sökmotoroptimeras. Välj ett huvudsökord för varje enskild Cluster Content (websida) och fokusera på att möta den sökintentionen. Du får såklart nämna andra relaterade söktermer i ditt innehåll men de prioriterade positionerna (ex. Title Link, URL, H1) bör nämna huvudsöktermen.

Se till att din Cluster Content fokuserar på ett relaterat ämne (exempelvis en frågeställning) och gör det unikt i svar och innehåll så att Google bemödar sig att lyfta upp det i sitt sökresultat.

5. Prioritera Cluster Pages före din Pillar Page

När du skapar Topic Cluster så brukar vi rekommendera att du börjar med att skapa olika Cluster Content exempelvis genom blogginlägg. Se till att arbeta med dina Cluster Pages frekvent, minst veckovis och implementera en rutin för detta.

Om du saknar Cluster Content så blir fokus på initialt att skapa dessa och när du börjar få rätt innehåll så kan fokus framledes bli på uppdateringar och förbättringar. För att få en rutin att fungera väl så kan det vara klokt med en Content Plan och löpande rutin av mätning och analys.

Parallellt med att du skapa relevant Cluster Content så kan du börja skapa din Pillar Content i det Topic Cluster som du nu håller på att skapa. Addera stycke efter stycke och när du är redo så lyfter du fram ditt Pillar Content så att även besökare som inte hittat det innehållet på Google kan nå det, exempelvis via menyn eller startsidan.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

Mina tre bästa boktips

Mina tre bästa boktips

Nina nina nina nina na, Nina na na nina – dagens boktips: Don't Make me think av Steve Krug, Made to Stick av Chip & Dan Heath och Webs of Influence av Nathalie Nahai. Tre av mina favoritböcker när det gäller web och marknadsföring. Don't Make Me Think - A common...

Vad är metataggar?

Vad är metataggar?

Metataggar är för besökaren osynliga men ligger med som extra information för webbläsaren, Google och andra crawlers. En metatagg kan till exempel markera upp vad som är en titel eller om en sida ska indexeras eller inte. Antalet samt vilka metataggar som används på...