Skillnaden mellan SEO och SEM

av Pontus Österlin

 | uppdaterad 19.04.2022

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var ”SEO SEM Skillnad” och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs Search Engine Optimisation (SEO) och betalda sökresultat, dvs Search Engine Marketing (SEM).

Feedbacken gick ut på att jag borde dela upp bilden på två för att alla inte förstod skillnaden och blandade ihop de två begreppen. Det var förvånande för mig som är så inne i den här världen och tycker det är självklart. Det är det som kallas för hemmablindhet. Nu ska vi se om jag lyckas öppna ögonen för att det här inte är självklara saker för alla och förklara skillnaderna bättre i det här blogginlägget…

Vad är SEO

Vad är SEO?

Ja, först och främst kanske vi ska reda ut begreppen. Jag gör det väldigt förenklat här och sedan går jag in på specifika skillnader mellan SEO och SEM som kan vara bra att känna till.

Optimering

SEO står för Search Engine Optimisation, eller sökmotoroptimering som vi brukar säga på svenska. Det är alltså en optimering som du gör för varje sida på din webbplats för att sökmotorerna ska hitta dina sidor och indexera dem, dvs lägga till sidorna i deras databas.

Ranking

Din sida blir även rangordnad eller rankad som de flesta säger, dvs sidan får en position på den så kallade sökresultatsidan, eller Search Engine Results Page (SERP) på engelska. Det är hundratals faktorer som påverkar vilken ranking eller position en sida får på SERPen. Vissa av dessa faktorer kan du påverka och vissa av dem kan du inte påverka. Vilken text du använder i sidans Titel-länk är ett exempel på något du kan påverka. Hur länge sidan funnits är ett exempel på något du inte kan påverka.

Exempel på Googles sökresultatsida – SERP (Search Engine Results Page).

”Komma högt på Google”

För att lyckas med din sökoptimering bör du fokusera på det du kan påverka och göra en så bra sida som möjligt för en specifik sökning eller ämne så att när någon Googlar på en sökfras är just din sida den bästa sidan för det ämnet eller den sökfrasen.

Gör på rätt sätt. Om du bryter mot Googles riktlinjer för SEO riskerar du att din webbplats utesluts ur Googles sökresultat.

Gör allt för användaren inget för sökmotorn

Du får inte göra något som är till för att manipulera med Googles algoritmer. En bra riktlinje är att alltid tänka på den som ska besöka sidan och göra saker som är bra för användaren. Du kan läsa mer om Googles riktlinjer för webbansvariga här. Gör på rätt sätt. Om du bryter mot Googles riktlinjer för SEO riskerar du att din webbplats utesluts ur Googles sökresultat. Och det vill du inte.

Om du vill veta mer om hur Google fungerar kan du titta på den här filmen som ger dig en snabb inblick i algoritmen och vad du ska tänka på för att hamna högt upp på Google.

Vad är SEM?

Annonsera på Google

SEM står för Search Engine Marketing och det är främst ett uttryck för när du annonserar på Google. Du betalar helt enkelt för att din sida ska placeras högt upp på SERPen. Dina annonser skapar du med Google Ads, som tidigare hette Google Adwords. Annonserna visas på Googles sökresultatsida då någon söker på de de sökfraser, eller sökord som du tilldelar dina olika annonser.

Utseendemässig likhet

När du annonserar på Google visas annonserna överst på sökresultatsidan och du betalar bara då någon klickar på din annons. Annonserna är förvillande lika de icke-betalda sökresultaten, eller det organiska sökresultatet som är det officiella namnet. Likheten är mycket medveten, det är för att öka chansen att användare klickar på annonserna och på så sätt öka den så kallade Click-Through-Raten, dvs hur stor andel av de som ser annonsen faktiskt klickar på den och besöker sidan.

En skillnad utseendemässigt mellan ett organiskt sökresultat och ett köpt sökresultat är att annonser alltid är markerade med ordet ”Annons”.

Exempel på utformning av SEM och SEO

Köpt sökresultat

Ovanstående bild är ett exempel på hur ett köpt sökresultat presenteras på Googles sökresultatsida. Det visades när jag sökte på ”försäkring”. Folksam har alltså skapat en annons i Google Ads som de vill ska visas när någon söker på ”försäkring”. De betalar ca 3 kronor varje gång någon klickar på annonsen och besöker sidan med försäkringar.

Organiskt sökresultat

Ovanstående bild är ett exempel på hur ett organiskt sökresultat presenteras på Googles sökresultatsida. Det visades när jag sökte på ordet ”försäkring”. Folksam har alltså optimerat sin sida för försäkringar på sökfrasen ”försäkring” och gjort det så pass bra att sidan visas överst bland de organiska sökresultaten. De betalar inte någonting för denna placering, mer än tid och kunskap för att erövra och behålla den ärorika förstaplatsen.

Största skillnaden mellan SEO och SEM

Ja som du kanske ser på ovanstående exempel är det inte så särskilt stor skillnad utseendemässigt om du jämför en annons med ett motsvarande organiskt resultat på Googles sökresultatsida. Den största skillnaden är helt enkelt att Folksam måste betala när någon klickar på annonsen, vilket inte är fallet med det organiska resultatet. Det organiska sökresultatet är alltid gratis. Man brukar säga att det är förtjänat. Och det är faktiskt ett väldigt bra uttryck. Folksam förtjänar alltså att komma överst på Google på sökningar med ordet ”försäkring”, för att de har gjort den bästa sidan (enligt Googles algoritmer).

Det organiska sökresultatet är alltid gratis. Man brukar säga att det är förtjänat.

Skillnader mellan SEO och SEM i siffror

Highervisibility.com har samlat lite statistik och andra fakta från olika källor på en bloggartikel. Här är ett axplock från artikeln av de siffror som skiljer SEO och SEM:

  • 53% av trafiken på en genomsnittlig hemsida kommer från det organiska sökresultatet och 27% från det köpta sökresultatet
  • Intäkterna är 2 gånger högre från det organiska sökresultatet (för B2B) än från någon annan källa
  • Det översta organiska sökresultatet har en CTR (Click-Through-Rate) på 28,5%. Genomsnittlig CTR för en Google annons är 3,17%.

Fler skillnader mellan SEO och SEM:

  • I det organiska sökresultatet måste du ”förtjäna” din placering, men du kan köpa dig till en placering genom en Google Ads annons.
  • Att komma högt på Google i det organiska sökresultatet kan ta månader eller i vissa fall år, men när du köper en annons kommer sidan direkt upp överst (tillsammans med andra annonser) på Googles SERP.

Ska du satsa på SEO eller SEM?

Oftast så rekommenderar jag en kombination av båda. Särskilt om du har en ny webbplats och behöver få upp en ny sida snabbt på Googles sökresultatsida.

När ska du sluta annonsera?

När en sida väl kommit högt upp på Googles organiska sökresultat, kan du då sluta annonsera? Nja – det visar sig att i vissa fall kan det vara så att ha både en annons och komma högt upp i det organiska resultatet resulterar i mer trafik (och faktiskt mer intäkter) än att endast finnas i det organiska resultatet. Lite som det klassiska uttrycket 1+1=3.

Överraskande exempel från verkligheten

Growthdigital beskriver det bra i ett intressant case (som också presenteras och länkas i Highervisibilitys inlägg), där de kom fram till att kunden fick ett intäktstapp på 50% om de tog bort deras Google annonser även om de hade motsvarande sidor med i det organiska sökresultatet (oavsett placering).

Vill du komma igång med SEO eller SEM?

Bara kontakta mig så kan jag guida dig i din SEO satsning. Vill du börja annonsera på Google så har jag kollegor som jag kan connecta dig med. Slå bara en signal eller kasta iväg ett mejl till mig så är du up and running inom ett par dagar.

Pontus Österlin - Senior Digital Marketer and Consultant - Topvisible
Pontus Österlin
Senior Digital Marketer and Consultant
Mejla mig
Ring: 0765-115141


SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Mina tre bästa boktips

Mina tre bästa boktips

Nina nina nina nina na, Nina na na nina – dagens boktips: Don't Make me think av Steve Krug, Made to Stick av Chip & Dan Heath och Webs of Influence av Nathalie Nahai. Tre av mina favoritböcker när det gäller web och marknadsföring. Don't Make Me Think - A common...

Vad är metataggar?

Vad är metataggar?

Metataggar är för besökaren osynliga men ligger med som extra information för webbläsaren, Google och andra crawlers. En metatagg kan till exempel markera upp vad som är en titel eller om en sida ska indexeras eller inte. Antalet samt vilka metataggar som används på...