Vad är Search Intent och varför är det viktigt vid SEO?

av Magnus Äng

 | uppdaterad 28.10.2021

Search Intent är troligen det viktigaste inom Sökmotoroptimering och som du måste förstå för att lyckas!

Bakom varje enskild sökning på Google så finns det en person med ett syfte och behov, User Intent. Vid sökningen så uppstår det en sk Search Intent. Ditt innehåll ska på din webbplats ska uppfylla olika Search Intent som dina målgrupper har.

Här kan du fördjupa dig i Search Intent och vad det är!

Allt börjar med User Intent

Google försöker förstå vad vi som användare av deras tjänster har för olika intressen och behov. De samlar data om oss dels när vi besöker deras olika digitala kanaler som exempelvis Google, YouTube, Gmail och många andra kanaler som de äger men även olika webbplatser.

Det samlas information om oss och våra beteende avslöjar vad vi har för olika behov just nu.

User Intent innebär vad en användare hos Google har för behov. Behoven kan ibland inte var atydliga för en användare medans Google känner igen beteendet och kan föreslå innehåll som intresserar.

Google kan ibland identifiera vad vi har behov av innan vi själv har förstått det! Detta kan Google förstå tack vare att vi avslöjar vårt beteende på Internet och det kan jämföras med många (!) andra som har agerat liknande före oss. Google identifierar vårt beteendemönster och relaterat detta till andra människor som agerar liknande och detta görs delvis med avancerad AI-teknologi (artificiell intelligens).

Vad är Search Intent?

När vi väl kommer till Googles sökmotor och söker så har vi ett behov, eller en sökintentin. Inom arbetet med sökmotoroptimering kallas detta för Search Intent. Du har ett syfte när du besöker sökmotorn och gör din sökning, du vill hitta ett svar på din specifika fråga (eller kanske något abstrakta fråga).

Här är Google fenomenal, de kan på mindre än en sekund presentera innehåll som är lämpligt för dig. Och den här matchningen av att förstå ditt behov och sedan identifiera lämpligt innehåll på Internet är komplex.

Vi som sökande använder en eller flera ord (sk sökord) i våra sökningar och varje ord vi använder (i kombination med varandra) så avslöjar vad du vill. Google har genom många år lärt sig vad sökande vill ha vid ett sökord, när vi använder flera i olika kombinationer och i kombination med vilka webbplatser som vi har besökt tidigare.

Tack vare andras beteende så blir det enklare för Google att förstå vår Search Intent.

Fyra typer av Search Intent

Google vill hålla en hög kvalitet i sina sökresultat för att göra oss användare nöjda och därför lyfter de gärna fram och poängterar User Intent. Du kan fördjupa dig i deras dokumentation, Search Quality Evaluator Guidelines i stycke 12.7 där de lyfter fram User Intent och olika sökintentioner.

Search Intent beskrivs av Google i deras Search Evaluator Guidelines där du kan få en djupare inblick i olika sökintentioner.

Förenklat så finns det fyra olika typer av Search Intent som Google lyfter fram. Alla fyra har olika sökintentioner och du som människa kan pendla mellan dessa väldigt snabbt, medan andra tar längre tid på sig.

De fyra sökintentionerna enligt Google är:

Informational – sökning efter information, tips & kunskap

Navigational – vi letar efter en webbplats, kontaktuppgifter

Commercial – vi börjar bli intresserade av olika produkter och tjänster

Transactional – vi börjar bli redo att genomföra ett köp

En del sökningar som görs på Google kan ha flera sökintentioner eftersom olika personer använder samma ord men för olika syften. En del av dessa ord kan vara enstaviga sökningar som kan användas av många men där sökarna har olika syften,

Du hittar Search Quality Evaluator Guidelines här!

Varför är Search Intent viktigt vid SEO?

Idag är det i princip omöjligt att få en långvarig placering i toppen på ett sökresultat med innehåll på en websida som inte motsvarar sökintentionen. Du kanske tillhör den skaran som lyckats med detta historiskt, för 5-10 år sedan för då var det faktiskt möjligt.

Förr kunde man få en webbsida att placera sig högt för exempelvis ”Hur byter man bildäck” med innehåll som pushar för att besökaren ska köpa bildäck. Men idag är det onödigt att försöka, om du lyckas så lär den bli kortvarig.

När du lyckas med att skapa innehåll som besvarar en Search Intent och får bra placeringar i sökresultaten så kan du dra nytta av detta under en längre tid hjälpa besökarna (din målgrupp) med sina behov, och du kan uppnå dina affärsmål.

Och med Google’s allt mer komplaxa algoritmer och ett sökresultat som är i förändring så finns det en god chans att ditt innehåll får mer än endast en huvudplacering i det klassiska sökresultatet med textlänkar.

Om du har gjort ett bra jobb så kan du få ditt innehåll synnlig i exempelvis den delen som heter Discover. Detta är den del som pushas fram av Google innan någon har sökt. När Google förstår ditt innehåll, likväl besökara så kan det presenteras för andra som är intresserade av ämnet innan de ens har sökt efter det.

Vi har skrivit om Discover tidigare och du kan läsa mer om denna placering här.

Studera Google för att förstå Sökintentionen

När du har identifiera vilka söktermer (sökord och sökfraser) som du vill att din webbplats ska bli synlig för på Google så ska du även förstå vilket innehåll du behöver skapa för att matcha Search Intent. Detta gör du enklast genom att söka på Google med de aktuella söktermerna och studera sökresultaten.

Om du ser innehåll som besvarar frågor som Vad, Hur, Varför och innehåller resultat från Wikipedia så är det tecken på att Search Intent är Informational.

Vid sökning på Google med söktermen crm system så innehåller sökresultatet främst innehåll som besvarar frågorna Vad, Hur och Varför. Sökresultatet indikerar att Search Intent är Informational.

Vid en sökning på Google med söktermen ’crm system’ så innehåller sökresultatet främst innehåll som besvarar frågorna Vad, Hur och Varför. Visst innehåller sökresultatet även jämförande innehåll (som kan indikera mer åt Search Intent Comemrcial) men med tanke på att topplaceringarna i sökresultatet är mer av kunskapskaraktär så är det tydliga indikationer på att Search Intent är Informational.

Vid dina analyser så kan du bortse från annonserna som Google visar (även om de kan indikera att det kan vara Commercial eller Transactional) och fokusera på Google’s organiska sökresultat.

Om du ser tips inför ett val exempelvis ett inköp så indikerar det att sökresultatet är Commercial.

Sökningen 'bästa crm systemet' innehåller främst tips på olika alternativ inför ett köpbeslut därför indikerar detta att Search Intent är commercial.

När du ser innehåll från webshopar som presenterar sina produkter eller varugrupper, exempelvis PC, stövlar eller begrepp som ”Boka idag” eller ”Beställ” så indikerar det att Search Intent är Transactional.

Sökningen med söktermen bredband visar företag som erbjuder sina tjänster och med säljbudskap som "beställ" vilket tydligt indikerar på Search Intent transactional.
SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Mina tre bästa boktips

Mina tre bästa boktips

Nina nina nina nina na, Nina na na nina – dagens boktips: Don't Make me think av Steve Krug, Made to Stick av Chip & Dan Heath och Webs of Influence av Nathalie Nahai. Tre av mina favoritböcker när det gäller web och marknadsföring. Don't Make Me Think - A common...