301 redirect – Vad är det?

av Adam Borowski

 | uppdaterad 03.02.2022

En 301 redirect är ett viktigt moment inom sökmotoroptimering som de flesta känner till att man bör göra, men ändå blir det så ofta fel upplever vi.

Här går vi igenom vad en 301:a är, när man ska använda sig utav den , hur man gör en 301:a redirect och svarar på vilken websida som du ska peka om din gamla url till.

Vad är en 301 redirect?

En permanent redirect, eller en så kallad 301:a är en redirect som säger att innehållet blivit flyttat. Detta är en permanent flytt som inte kommer att ändras i framtiden och exempelvis Google behöver inte lagra den gamla url:en. Som vi har nämnt i SEO-guiden och andra blogginlägg så är 301:an att föredra när du pekar om innehåll på din sida, byter domän eller skapar ny struktur på hemsidan. 

Ompekningen tar besökaren till rätt url men berättar även för Google vilken url som är den som ska visas. 

När ska man använda sig utav 301:or?

Här kommer några exempel på när du kan använda dig utav 301 redirects:

  • Förändring i strukturen (url:er förändras).
  • Migrering från en domän till en annan ( hemsida.se -> hemsida.nu )
  • HTTPS ( http://….se -> https://…..se )
  • Borttagen url som ersätts av ny url.
  • Sammanslagning av två hemsidor

När ska man inte använda sig utav 301:or

Det finns också situationer där du inte bör använda permanenta ompekningar. Här är några vanliga fall:

  • Produkter/tjänster som för tillfället inte finns i lager/erbjuds men som kommer tillbaka.
  • Säsongsprodukter/tjänster som kommer tillbaka nästa år/säsong
  • Vid A/B testning

Ska man alltid redirecta?

I vissa fall behöver man inte peka om en url. Det kan finnas situationer då man inte behöver skapa en redirect till en ny sida, då det kanske inte finns en ersättare till sidan som försvinner. Det kan till exempel vara en tjänst, produkt, information som inte längre är aktuell eller som har utgått ur sortimentet. Om det inte finns en sida som ersätter den och man har bestämt sig för att ta bort den behöver man inte peka om den.

Detta kommer att leda till att sidan blir en 404-sida vilket är fullt normalt. Läs mer om 404-sidor här.

Är 301:or samma sak som 308:or?

Du har kanske stött på 308:or eller 307:or när du har tittat på dina redirects. Sen några år tillbaka så har Google klassat dessa som permanenta och temporära redirects. Alltså, 308:an tolkas på precis samma sätt som 301:an och 307:an som 302:an.

Vill du läsa mer om vad Google säger om redirects så hittar du deras artikel här: Redirects and Google search

Hur pekar man om en sida?

Du pekar om dina sidor på olika sätt. Om du exempelvis har WordPress så kan du ladda ner ett plugin som du enkelt kan använda för att skapa ompekningarna. Då fyller du enkelt i url:en på den gamla sidan samt url:en på den nya och väljer vilken typ av redirect du vill använda (301:a eller 302:a).

Ett annat sätt att skapa en redirect på är att logga in på din cPanel. Beroende på var du hostar din hemsida kan det se ut på lite olika sätt. Men oftast så är det endast utseendet som är lite annorlunda. Det är precis lika enkelt som att använda ett plugin till wordpress.

skapa redirect i din cpanel

Det tredje sättet du kan skapa dina redirects genom är att modifiera din .htaccess fil på servern. Detta kräver mer kunskap än de ovan nämnda sätten. Här behöver du involvera din byrå eller personen som hjälper dig med din hemsida. 

När du har pekat om kan du kontrollera så att allt ser rätt ut med hjälp av ett gratisverktyg. Ett bra gratisverktyg är httpstatus.io.

Varför ska man peka om sina sidor?

Som du säkert vet så finns länkar till din startsida och undersidor, produktsidor, tjänstesidor på många hemsidor och forum. Dina url:er har kanske delats och publicerats på andra sidor och driver trafik samt skickar ett länkvärde till din hemsida. 

Detta värdet och trafiken vill du inte förlora. Genom att peka om url:er som inte existerar längre på grund av olika anledningar säkerställer du att både Google, besökare och länkvärdet skickas vidare.

Istället för att besökaren kommer till en 404-sida så kommer den till en sida som har ersatt den gamla. Samtidigt behåller du länkvärdet från de externa länkarna som du har fått. 

Peka om alla url:er till startsidan

När du mappar upp eller ska skapa en ompekning från en url till en annan bör du tänka på en rad saker. Sidan du pekar om till ska ersätta den tidigare sidan. Den nya sidan bör erbjuda liknande eller ny och uppdaterad information som den gamla hade. Man bör inte skapa redirects som alla pekar till startsidan.

Ge besökaren och Google en ny sida som ersätter den gamla. Detta skapar ett värde för både besökaren, som kommer in via en länk men även för Google som crawlar din hemsida. 

Genom att skapa korrekta redirects så kommer både besökaren rätt och du behåller ditt länkvärde från externa länkar.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Mina tre bästa boktips

Mina tre bästa boktips

Nina nina nina nina na, Nina na na nina – dagens boktips: Don't Make me think av Steve Krug, Made to Stick av Chip & Dan Heath och Webs of Influence av Nathalie Nahai. Tre av mina favoritböcker när det gäller web och marknadsföring. Don't Make Me Think - A common...