En vanlig fråga som jag ofta får gäller hur mycket innehåll man bör skapa på sin webbplats och hur ofta man bör blogga vid B2B Marketing för att lyckas med Sökmotoroptimering och Content Marketing.
Det finns flera nya spännande studier om företagsbloggande och ett intressant uttalande från Google som ger oss tydligare riktlinjer än vad vi någonsin har fått tidigare. Enligt Google så räcker det inte med 30 artiklar för att man ska anses som en auktoritet. Här går vi igenom fakta från studier som visar på varför du ska blogga, hur lång tid det tar att blogga, hur många ord som är vanligast, vilket innehåll som är populärast och hur ofta du bör blogga.
Scrolla ner och få en ökad förståelse för företagsbloggande vid B2B Marketing!
Varför ska man blogga vid B2B Marketing?
Om ni saknar en företagsblogg eller har en som inte är så aktiv, då kan det vara svårt att förstå värdet med en företagsblogg. Och med en företagsblogg så inkluderar jag även till viss del nyheter och innehållssidor av kunskapskaraktär då de har liknande syfte.
Vid B2B Marketing så är de största vinsterna med att ha en företagsblogg att man attraherar besökare som kan vara potentiella kunder, man kan fånga leads och stärker relationer med befintliga kunder.
59% av B2B Marknadsförarna säger att bloggandet är den mest värdefulla kanalen (Demand Metric). Detta är egentligen inget nytt och även om sociala medier ökar i betydelse vid B2B Marketing så är fortfarande bloggandet viktigast för många.
Hubpost har genomfört mängder av studier genom åren kring bloggande och när de analyserade data från 13.500 företagsbloggar var deras slutsatser väldigt tydliga, med ett frekvent företagsbloggande så ökar både antal besökare och leads.
Fler besökare och leads vid bloggande
I en av Hubspots studier visade det sig att företag som bloggar minst 15 gånger per månad har 5 gånger fler besökare än de som inte bloggar.
Och det visade sig att bloggande vid B2B Marketing med över +401 artiklar (bloginlägg mm.) genererade 3 gånger fler leads i jämförelse med en företagsblogg med 0-200 artiklar.
Även andra studier visar på fler av de goda effekterna för lead generation vid bloggandet. Företag som bloggar genererar 67% fler leads än företag som inte bloggar (Demand Metric).
Hur långa ska blogginläggen vara?
Trenden är solklart tydlig, blogginläggen tenderar till att bli allt längre. Under 2014 skrev vi i genomsnitt 808 ord per blogginlägg men nu under 2021 är vi uppe i 1.416 ord per blogginlägg.
Anledningarna är troligen flera, dels täcker man in en fråga eller ett ämne djupare med mer text. Och ju mer djuplodande man är i sitt innehåll, då ökar troligen chansen till att det attraherar fler backlinks (externa länkar) från andra webbplatser. Och troligen kan besökarna uppleva att innehållet ger dom svar på det som söker och återkommer gärna igen för att ta del av innehållet när de har mer tid och vill veta mer.
Vid längre blogginlägg är det viktigt att du har en gedigen sökordsstrategi som innehåller både huvudsökord och relaterade sökord, oftast minst hundratals söktermer men troligen närmare 1.000. Utöver en välutvecklad sökordsstrategi behöver du en bra innehållsstrategi med en klusterstruktur.
I samma studie så visade det sig att det skapades färre blogginlägg som var korta i antal ord (färre än 500 ord) och ökningen av blogginlägg med över 500 ord ökade med 14%.
Vad ska blogginläggen innehålla?
I studien från Orbit Media så visade det sig att How-to guider, responssidor, listningar samt intervjuer var de format som användes flitigast. Nyheter var ett annat populärt ämne i studien.
När det kommer till det grafiska så hade 47% av blogginläggen i genomsnitt 2-3 bilder, 22% hade 4-6 bilder och endast 5% hade 7-10 bilder. De som hade riktigt bra resultat av sitt bloggande hade till stor del många bilder i sina blogginlägg.
Hur mycket tid lägger vi på att skapa ett blogginlägg?
Vi lägger allt mer tid på varje blogginlägg som vi skapar, visar en studie från Orbit Media. År 2014 lade vi i genomsnitt 2 timmar och 24 minuter på att skapa ett blogginlägg men 2021 lade vi 4 timmar och 1 minut.
Vi lägger mer tid på produktionen av varje blogginlägg, vilket jag tycker indikerar på att vi även har höjt kvalitén. Detta bekräftas av studien där en stor del av de som upplevt riktigt bra framgångar med bloggandet också lägger mer än 6 timmar per blogginlägg.
Hur ofta ska man blogga vid B2B Marketing?
Om du bloggar varje vecka så är chansen god att du kommer att få riktigt bra resultat, om du fullföljer det vill säga.
I studien från Orbit Media så var de mest framgångsrika de som bloggade 2 till 6 gånger per vecka och näst mest framgångsrika var de som bloggade veckovis.
Ett väldigt intressant uttalande kom nyligen från John Mueller på Google;
It’s really hard to call a site authoritative after 30 articles, and especially if you’ve stopped publishing for a while, I can see how Google might be a bit more conservative with regards to indexing more. Over time, as we see that your site is more than just ”30 ok posts”, and instead something we’re keen on sending as many users to as possible, then indexing will pick up.
För att förstå hur ofta man bör blogga så är det värt att kort nämna Google EAT som påverkar ditt arbete med Content Marketing och Sökmotoroptimering.
Vår egen erfarenhet är att det ofta kräver över 30 artiklar inom ett ämne om det är en ny webbplats eller om man inte har skapat så mycket artiklar den senaste tiden. Och för att förtydliga, det finns ingen gräns men jag tolkar Googles uttalande som att det tar tid innan din webbplats (och du) blir en auktoritet i Googles ögon. Innan de ’vågar’ tipsa sina sökande om din webbplats så behöver du bevisa att du är värd besökaren.
Och om du har fler än 30 artiklar och sedan har slutat att blogga, då har du en uppförsbacke. Det är bara att börja blogga igen och efterhand kommer Google att börja indexera dina blogginlägg igen men räkna med att det tar tid. På vägen tills det sker så bör du fokusera på att distribuera ditt innehåll i olika kanaler som sociala medier och epost.






