Målgruppsanalys för B2B

av Pontus Österlin

 | uppdaterad 25.01.2022

Målgruppsanalys med fokus på SEO och Content Marketing

Ranktrail är ett gör-det-själv koncept där jag och mina kollegor agerar som SEO coacher. Man kan säga att vi är personliga tränare för kunder som vill komma igång med SEO och Content Marketing. För dem som vill bygga sina SEO muskler, helt enkelt.

När jag har mitt allra första uppstartsmöte med en ny Ranktrail kund så, efter den sedvanliga lära-känna-varandra-öppningen och det nödvändiga stämma-av-förväntningar-och-förutsättningar-snacket, går jag raskt in på målgrupper. 

Tänk alltid utifrån och in

Varför är det viktigt att målgrupperna adresseras så tidigt i processen för SEO-arbetet? Jo för att det är ju för målgruppen som du skapar ditt innehåll. Det är lätt hänt att du hamnar i fällan att tänka inifrån och ut, det vill säga, “nu ska jag göra en sida som handlar om vad vi gör”. Och då utgår du från er själva, vad ni vill och vad ni har kunskap om.

Vad vill din målgrupp veta?

Här kommer ett chockerande påstående – det är faktiskt inte till er själva du gör innehåll på er hemsida. Du gör ju faktiskt innehållet för er målgrupp. Tänk såhär – du ska inte göra innehåll baserat på vad du vill berätta för din målgrupp utan vad din målgrupp vill veta. De ska komma till dig.

Vem är det som bestämmer?

Det är faktiskt er målgrupp som är bäst lämpade att bestämma vad er webbplats ska innehålla, hur den ska fungera och se ut. Så utan en gedigen kunskap om er målgrupp famlar du i stort sett i blindo. Och tror du att er målgrupp vill det samma som ni och har samma kunskap och förutsättningar som ni, då lurar du nog dig själv. För så är oftast inte fallet.

Har du verkligen koll på din målgrupp?

Det är därför det är så viktigt att du sätter dig in i din målgrupp. Och nu kanske du säger, “Jag har minsann koll på min målgrupp”. Ja du har säkert en aning, eller kanske till och med riktigt bra koll. Men har du det nedskrivet? Inte det? Okej, då ska du veta att det är åtskilligt lättare att lyckas med uppgiften att leverera bra innehåll för sin målgrupp om du har ett papper framför dig med en sammanställning av det allra nödvändigaste om din målgrupp.

Om du har alla dina målgrupper och deras behov nedskrivna på var sitt papper är det så, så, sååå mycket enklare att ta fram innehåll, till exempel att skapa ett nytt blogginlägg. Eller veta vilken information er nya landningssida behöver innehålla. Eller vilka ord du ska inkludera i din text och pilla in i dina rubriker. Och så vidare, och så vidare.

”The difference between science and screwing around is writing it down.”

Adam Savage

Ingen rocket-science

Att ta fram en målgruppsanalys behöver inte vara någon rocket-science om du inte vill. Utgå från det du redan vet eller gå på din magkänsla. Det viktiga är att du skriver ner det. Att ha 1 nedskriven sida i handen är bättre än att ha 10 i huvudet. Eller som Adam Savage från Mythbusters sa, ”The difference between science and screwing around is writing it down”. Så bara det att du sätter dig ner och skriver upp det du vet, gör hela din process mycket mer vetenskaplig. Och det kan ju inte vara fel, eller hur?

Kundresans tre nivåer

Vad söker din målgrupp efter och vilka ord eller fraser skriver de in i Googles sökruta? Fundera igenom vad syftet kan vara att söka med just den sökfrasen. 

Syftet bestämmer nämligen var i kundresans tre nivåer som sökfrasen hör hemma:

  1. Upptäck
  2. Överväg
  3. Konvertera

På vilken nivå i kundresan din presumtiva kund befinner sig styr hur du lägger upp sidan, vad för information du ska inkludera och vilken typ av innehåll du ska ta fram.

1 – Upptäck

Sökningar efter svar på frågor som potentiella kunder har innan de vet vilka produkter och tjänster de ska leta efter ingår i nivå 1 – Upptäck.
Du behöver skapa brett och allmänt hållet innehåll som handlar om behov eller problem som på något sätt relaterar till dina produkter eller tjänster.
Det kan vara i form av bloggartiklar, inlägg på sociala media, videoklipp, podcasts, m.m.

2 – Överväg

Sökningar efter olika produkter och tjänster som era potentiella kunder letar efter och vill utvärdera innan de gör sitt val ingår i nivå 2 – Överväg.
Du behöver skapa objektivt innehåll som pratar om fördelar nackdelar med olika typer av produkter eller tjänster (inte bara dina).
Det kan vara i form av e-böcker, white papers, rapporter, guider, webinar, kurser, fallstudier, m.m.

3 – Konvertera

Sökningar efter en lösning (produkt/tjänst) när era potentiella kunder har bestämt sig för att köpa ingår i nivå 3 – Konvertera.
Du behöver skapa riktat innehåll med all tänkbar information som en presumtiv kund vill veta.
Det kan vara i form av jämförelser mellan olika leverantörer, detaljerade specifikationer, kundberättelser, citat, demonstrationer, gratistester, m.m.

En sidas anatomi

Disposition

När det kommer till själva dispositionen på en sida är det också viktigt att du vet vilka behov din målgrupp prioriterar. Vad är viktigast för målgruppen? Det ska stå överst på sidan. Det ska du också få med i din description, utöver sökfrasen du valt naturligtvis.

Text

När det kommer till texten på en sida är det också viktigt att du vet vilket språkbruk eller vokabulär din målgrupp använder sig av. Så att de känner igen sig. Till exempel, ska tonen vara underhållande eller behöver du skriva vetenskapligt? Man brukar använda sig av begreppet “tone of voice” i detta sammanhang.

Design

När det kommer till designen på en sida är det också viktigt att du vet hur din målgrupp vill ha innehållet presenterat. Vad gillar din målgrupp? Vill de ha innehållet presenterat i textform eller videoform? Hur ser andra sajter ut som din målgrupp gillar?

Börja med grunden

Som du märker finns det en del frågor som du behöver finna svar på. Börja smått och med grunden. När du känner dig mogen kan du alltid gå djupare och till exempel göra en marknadsundersökning där du letar upp ett antal personer i din målgrupp och ställer några frågor om deras behov och vanor.

Förenkla eller fördjupa?

En liten varning: Om du märker att du kommer fram till en hel hög med specifika målgrupper och du hittar bara fler och fler. Rannsaka då dig själv och slå samman liknande målgrupper. Om du har två målgrupper till vilka budskapet inte skiljer sig nämnvärt, då är det nog en och samma målgrupp egentligen. Dags att förenkla.

Och motsvarande då’rå, om du tycker att, “Det här var ju enkelt, min målgrupp är väldigt bred, den består i princip av ALLA”. Rannsaka dig själv och inse att du har ingen nytta av en sån målgrupp för den är inte till någon hjälp när du ska anpassa innehållet till målgruppen. Dags att gräva lite djupare.

Kontakta gärna mig

Har du behov att fördjupa din kunskap om era målgrupper? Kontakta gärna mig så får vi se om vi kan komma fram till hur vi bäst kan lösa det. Sånt här tycker jag är superspännande!

Pontus Österlin - Senior Digital Marketer and Consultant - Topvisible
Pontus Österlin
SEO Coach
Mejla mig
Ring: 0765-115141


SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Mina tre bästa boktips

Mina tre bästa boktips

Nina nina nina nina na, Nina na na nina – dagens boktips: Don't Make me think av Steve Krug, Made to Stick av Chip & Dan Heath och Webs of Influence av Nathalie Nahai. Tre av mina favoritböcker när det gäller web och marknadsföring. Don't Make Me Think - A common...