Google Discover, vad är det?

av Magnus Äng

 | uppdaterad 23.08.2021

Har du hört talas om Google Discover? Inte?

Google Discover kan förändra vårt arbete med SEO och Content Marketing, om det slår lika stort som logiken har gjort på YouTube.

Google Discover är en ’ny’ metod för att presentera intressant innehåll för dig i sökresultatet. Och här förklarar vi vad det är och hur vi tror det kan påverka ditt arbete som Web Creator och SEO-ansvarig.

Vad är Google Discover? När du söker med en sökterm så får du ett sökresultat. När det gäller Google Discover så får du förslag på innehåll som ska intresserad dig, innan du har sökt.

Vad är Google Discover?

När du använder Google så anger du en sökterm (sökord eller fras) och du har ett syfte med din sökning (sk sökintention). Google försöker förstå vad du vill ha hjälp med och matchar din sökintention med det som de tror passar dig bäst, inom en sekund. Och de har haft många år på sig att lära sig förstå vad din kombination av ord används för för du är oftast inte först.

Detta är den mest logiska processen på Google men Discover är annorlunda än det traditionella söket.

Google Discover baseras inte på dina söktermer och din sökning utan på dina intressen. Här ser Google på ditt beteende, din sökhistorik och vilka webbplatser du har besökt och inte besökt.

Ditt sökbeteende och dina besök avslöjar vad du är intresserad av och Google använder den kunskapen till att presentera innehåll på Google innan du ens har sökt.

Och de vill presentera innehåll från webbplatser som du ännu inte har besökt.

När lanserades Google Discover och var hittar jag det?

Google lanserade Google feed under 2017 och relanserade det under nytt namn, nu som Google Discover under 2018. Du kan se innehållet från Discover i Google’s app i din mobila enhet.

Google Discover finns direkt under sökrutan vid mobilsök.

Googles app är förinstallerad i Androidtelefoner men måste installeras av dig i iPhone. När du väl har Google’s app installerad så hittar du Googles förslag till dig direkt under sökrutan.

Både aktuellt och Evergreen Content i Discover

Innehållet i Google Discover kan vara helt nytt och aktuellt som nyligen har publicerats på webbplatser och matchar dina intresseområden men även innehåll som publicerades för några år men som fortfarande är relevant (sk Evergreen Content).

Det som vi kan se idag i Google Discover är att innehållet är mer av kunskapskaraktär än säljande innehåll, dvs redaktionellt innehåll och inte landningssidor som säljer produkter eller tjänster. Sedan ser vi innehåll från många olika källor, dels nyhetswebbplatser men även från företag som säljer produkter och tjänster men det är deras kunskapsinnehåll (utbildande) som visas.

I Google Discover hittar du aktuellt innehåll som är av utbildande karaktär men även sådant som är några år gammalt men fortfarande är relevant.

Google lyfter själv fram Google EAT i samband med Discover och att det är viktigt för att lyckas bli rekommenderad. EAT innebär att du och din webbplats måste framstå som Experter, få Auktoritet över sikt och dessutom vara trovärdiga i andras ögon. Google’s letar efter signaler för detta både på din webbplats och på Internet. Lyckas du stärka din EAT-faktor så ökar chansen till synlighet i Discover.

I Discover kan du även få förslag på att följa olika ämnen och idrottsklubbar. Häromdagen när jag var inne så fick jag förslag på att följa Skotska fotbollsklubbar, troligen på grund av att Malmö FF hade spelat mot Rangers samma vecka. Nu är jag inte direkt intresserad av varken Rangers eller Skotsk fotboll så visst kan man undra hur algoritmen kommit fram till detta.

I Google Discover kan du få förslag på att följa idrottsklubbar, ämnen och mycket annat.

Och vad Google att vinna med sin Google Discover? Jo, det finns tre huvudskäl som jag kan se det just nu. Dels så kan de lyckas med att få oss att uppskatta Google mer eftersom vi får förslag på sådant som vi är intresserade av. Vi som är Web Creators och SEO-ansvariga kan få ökad trafik (besökare till våra webbplatser) och Google kan öka sina annonsintäkter.

Google har annonser på flera av de webbplatser som vi besökare genom sitt annonsnätverk Google Adsense och när de lotsar oss vidare så får de intäkter för både annonsvisningar och klick på annonser inne på olika webbplatser. Sedan visas det även annonser i Google Discover från Google Ads och när vi klickar på dessa så får de också intäkter.

Google Discover innehåller även annonser från Google Ads.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Mina tre bästa boktips

Mina tre bästa boktips

Nina nina nina nina na, Nina na na nina – dagens boktips: Don't Make me think av Steve Krug, Made to Stick av Chip & Dan Heath och Webs of Influence av Nathalie Nahai. Tre av mina favoritböcker när det gäller web och marknadsföring. Don't Make Me Think - A common...