Vad är rel canonical?

av Adam Borowski

 | uppdaterad 02.11.2021

Det kan vara så att du har stött på ordet rel=Canonical eller bara Canonical när du har läst om SEO eller när du knappat runt i ditt CMS. Vad är denna länk och vad använder man den till? I det här inlägget kommer vi att prata om rel=canonical och hur den kan hjälpa er att minska risken för duplicerat innehåll.

Vad är Canonical?

Canonicallänken är ett HTML element som bör finnas på varje sida på din webbplats. Länken ligger i <head>-delen av koden och berättar för en sökmotor att detta sidan vi vill visa utåt. Genom att ha en canonicallänk berättar vi för exempelvis Google att detta är ”originalet”. Det är den här sidan vi vill ska synas när en potentiell besökare söker på något som har koppling till innehållet på den specifika sidan.

Samtidigt som vi berättar att en specifik sida är den korrekta så minskar vi även risken för duplicerat innehåll på hemsidan. Man kan alltså med hjälp av en canonical-länk slå ihop flera url:er.

Varför bör man använda rel=canonical?

Rel=canonical kan ha väldigt stor positiv påverkan på en webbplats synlighet och SEO. Genom att använda sig utav det här elementet så instruerar vi Google och berättar vilken sida som den vi vill ska synas utåt. 

För att undvika att Google väljer sidor och url:er på egen hand och indexerar fel sida bör vi se till att varje sida har en canonical-länk. Google Search Console är ett bra verktyg där du kan få information om vilka sidor som har blivit exkluderade pga att canonicallänk saknas. Läs om täckningsrapporten här.

Exempel på när canonicallänken är viktig

E-handelssidor har väldigt stor nytta av canonical-länken då de ofta bygger på sidor som listar produkter som i sin tur kan filtreras på färg, pris, vikt men även sorteras på pris, popularitet och så vidare. 

Det kan till exempel vara produkter som kommer i olika färger, en t-shirt i 4 olika färger. Eller så kan det vara kategorisidor där man har gjort en filtrering. Innehållet är alltså identiskt men utseendet eller ordningen på produkterna är förändras.

Genom att ha en canonical länk som pekar mot den ursprungliga sidan, där filtreringen gjordes så minskar man risken att de två olika sidorna tolkas som unika. Vilket i sin tur gör att de tolkas som duplicerat innehåll. 

Tittar vi på följande url:
www.butik.se/skor?color=yellow 

Ovan url bör ha en canonical länk som pekar mot:

www.butik.se/skor

För vi kan anta att när man har besökt /skor så har man valt att filtrera produkterna på sidan för att kunna se alla skor som är ”gula”. Du befinner dig fortfarande på sidan ”/skor” men har förändrat produktinnehållet på sidan. 

Genom att ha en canonical-länk som pekar till ”/skor” berättar vi för Google att det är ”/skor” som är den sidan vi föredrar att visa utåt.

www.butik.se/skor?color=yellow 

www.butik.se/skor?color=brown

www.butik.se/skor?color=blue 

www.butik.se/skor?color=black 

www.butik.se/skor?color=green 

www.butik.se/skor?color=purple 

Alla url:er ovan är filtrerade kategorisidor som borde ha en canonical-länk som pekar mot:

”www.butik.se/skor”

Samma sak gäller för när man sorterar på pris, popularitet och så vidare. Målet är som sagt att berätta för Google och andra sökmotorer att huvudsidan för skor är orginallet och att övriga url:er med parametrar i endast förändrar vissa delar. Men i det stora hela så är innehållet identiskt.

Hur ser en canonical länk ut?

Om du tittar i källkoden på en sida på din webbplats så kommer du hitta följande:

<link rel=”canonical href=”https://www.butik.se/skor” />

Rel=canonical taggen ska alltid ligga i <head> sektionen på sidan. Om den inte gör det så kan Google ignorera taggen.

Hur sätter man en canonicallänk?

Detta kan se lite olika ut beroende på vilket CMS man har. I vissa fall sätts den per automatik och refererar alltid till sig själv och i andra fall kan man ändra den. Som standard borde där alltid ligga en rel=canonical som refererar till sig själv. 

Har man filter/sorterings-funktioner på sin hemsida så brukar öven dessa peka mot sidan som är orginalet. 

Sidan ”www.butik.se/skor” har en rel=canonical som ser ut på följande sätt:
<link rel=”canonical href=”https://www.butik.se/skor” />

Möjligheten att kunna lägga till eller ändra canonical-länken beror på vilket CMS du har. Yoast som man kan installera på WordPress möjliggör ändring och styrning av canonicalurl:en.

Som standard så refererar den till sig själv och vill man ändra den så är det bara att skriva in en annan url.

Sammanfattning

För att undvika problem med duplicerat innehåll. Att fel sida dyker upp i sökresultatet och att värdet från externa länkar hamnar rätt bör du implementera och använda canonicallänkar.

Om du vill läsa mer om sökmotoroptimering kan du läsa vår stora guide om SEO här. Och om du behöver hjälp med duplicerat innehåll eller att Google väljer att indexera felaktiga sidor får du mer än gärna skriva till oss på Ranktrail.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Mina tre bästa boktips

Mina tre bästa boktips

Nina nina nina nina na, Nina na na nina – dagens boktips: Don't Make me think av Steve Krug, Made to Stick av Chip & Dan Heath och Webs of Influence av Nathalie Nahai. Tre av mina favoritböcker när det gäller web och marknadsföring. Don't Make Me Think - A common...